Despre Sfintele Taine

    După cum bine ÅŸtim, scopul vieÅ£ii noastre creÅŸtineÅŸti este mântuirea întru Domnul Iisus Hristos. Pentru aceasta trebuie însă să dobândim harul Duhului Sfânt, iar tainele au un rol foarte important în acest proces. După cum afirma Bulgakov, "Ele sunt acte sfinte, în care, sub un simbol vizibil, se împărtăşeste un dar determinat, invizibil, al Sfântului Duh". (S. Bulgakov - Ortodoxia, Paris 1933).
Pentru a evita orice confuzie, trebuie să precizăm încă de la început următoarele:
      1.Tainele nu sunt singura cale de dobândire a Sfântului Duh.
    2.ViaÅ£a de har se împlineÅŸte pentru fiecare membru al Bisericii, în mod diferit, pe căi misterioase, iar venirea
Sfântului Duh nu ţine de cunoştinţa omenească.
Se poate afirma însă că în Sfintele Taine se găseşte totuşi o cunoştinţă şi o formă determinată a venirii Sfântului Duh.
Faptul că se vorbeşte adesea despre "Cele Şapte Taine" (botezul, mirungerea, pocăinţa, cuminecătura, preoţia, cununia şi maslul), ne-ar putea face să credem că există numai şapte taine. În realitate există mult mai multe taine, cum ar fi: sfinţirea bisericilor, a apei, a icoanelor, a pâinii, etc., dar dintre toate se remarcă primele şapte pe care le-am enumerat mai sus.
Este de asemenea necesar să ştim că Botezul şi Euharistia, sunt taine instituite de însuşi Mântuitorul nostru, şi de aceea sunt considerate ca fiind cele mai importante şi se numesc Taine Evanghelice.
Cine poate săvârşi tainele? În conformitate cu principiului "sacerdotiului universal", prin care se afirmă că atât clerul cât şi laicii sunt preoţi, taina Botezului poate fi administrată şi de un laic, în lipsa unui preot hirotonit.
În zilele noastre, Euharistia este săvârşită de preoţii hirotoniţi, dar se ştie că în cadrul creştinismului popular, care pe teritoriul României a durat cel puţin până în secolul XIV, dacă nu şi mai târziu, laicii alegeau dintre ei înşişi tot pe un laic, care devenea preot şi săvârşea Euharistia şi celelalte îndatoriri sacerdotale (vezi N. Iorga, Istoria Bisericii Româneşti). Celelalte taine însă, au fost introduse mult mai târziu, de către ierarhia bisericească. Abia în secolul XII, catolicismul a dogmatizat "Cele Şapte Taine", iar Ortodoxia a făcut acelaşi lucru ceva mai târziu; în consecinţă, toate celelalte taine se săvârşesc numai de preoţii hirotoniţi.
Ar fi incorect să înţelegem că numai Botezul şi Euharistia sunt taine bazate pe Sfânta Scriptură; celelalte taine sunt de asemenea întemeiate pe cuvintele Scripturii şi în mod direct sau indirect, pe cuvintele Mântuitorului, dar ele n-au fost stabilite de Biserică decât puţin câte puţin, iar unele dintre ele (căsătoria, hirotonia, maslul) nu se administrează în mod obligatoriu tuturor membrilor Bisericii.
Se poate spune că ansamblul tainelor sfinţeşte viaţa omului şi îi conferă posibilitatea de a dobândi harul în plenitudine. Întrucât fiecare taină deţine o putere proprie.
Sursa:http://www.plasticsusa.com/ortho/taine.html           
Ovidiu Bogdan (Fac Teologie Arad - an II)

Trimiteți un comentariu

0 Comentarii